چطور با سایت خودم کسب دارمد کنم؟

درامد اینترنی

چگونه از روشهای اینترنتی به درامد برسم

کلمات کلیدی

Settings

Unroot

حریم خصوصی

آپدیت اینستاگرام

دستگاه اندروید

Add Account

اکانت اینستاگرام

شبکه اجتماعی

حساب کاربری

پست‌های اینستاگرام

ثبت کامنت

بستن کامنت‌ها

نرم‌افزار و بازی‌های اندروید را چگونه روی رایانه اجرا کنیم

چه تفاوتی بین ADSL و VDSL وجود دارد

چه تفاوتی بین ماشین مجازی و سرور وجود دارد

چگونه هکرها بدون رمزعبور وارد شبکه اجتماعی ما می‌شوند

چگونه می‌توانیم از هک شدن حساب‌های آنلاین خود مطلع بشویم

چگونه می‌توانیم از شبکه

سرورها و نقاط پایانی کسب‌و‌کارمان در برابر هکرها محافظت کنیم؟

هفت اشتباه فاحش امنیتی که هر روز مرتکب می‌شویم

چه تفاوتی بین هاب اترنت

سویچ و روتر وجود دارد

چه تفاوتی بین پهنای باند و طیف وجود دارد

تفاوت بین دایرکتوری فعال و دامنه در چیست

چگونه امنیت کامپیوتر خود را بالا ببریم

چگونه جستجو و پاک نمودن اتوماتیک فولدرهای خالی را انجام دهیم

دریافت سریع‌تر به‌روزرسانی‌های ویندوز 10 را چگونه انجام دهیم

چطور در ویندوز 10 برای مصرف اینترنت حد و مرز مشخص کنیم

چطور تصویر پروفایل اینستاگرام را در گوشی و رایانه ذخیره کنیم

چگونه مصرف اینترنت توسط اینستاگرام را کاهش دهیم

  • ۰
  • ۰

مقدمه

در منوی مدیریت اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید دو گزینه با عناوین Clear Cache و Clear Data وجود دارند که اغلب کاربران تفاوت مابین آن دو را نمی‌دانند! جالب است بدانید که عده دیگری از کاربران تصور می‌کنند که این دو گزینه کارکرد یکسانی دارند که خب این عقیده کاملا اشتباه است!

در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم تفاوت مابین حذف حافظ کش و حذف دیتای اپلیکیشن‌ها یا همان دو گزینه Clear Cache و Clear Data سیستم عامل اندروید را برایتان شرح دهیم. همچنین بعد از شرح تفاوت مابین این دو گزینه، نحوه استفاده از آن‌ها را هم به شما آموزش خواهیم داد. بنابراین با سایت شبکه همراه باشید.

حذف حافظه کش (Clear Cache) چه مفهومی دارد؟

حافظه کش در واقع یک سری از اطلاعات موقت اپلیکیشن را در خود ذخیره می‌کند و بدین ترتیب منجر می‌شود عملکرد دستگاه اندرویدی در قبال اجرای آن برنامه سریع‌تر شود. همچنین با ذخیره شدن این اطلاعات میزان انرژی مصرفی گوشی (شارژ باتری) در حین اجرای آن اپلیکیشن و مصرف دیتای آن (در شرایط خاصی که اپلیکیشن از اینترنت استفاده کند) هم کاهش پیدا می‌کنند.

به دلیل وجود حافظه کش است که گوشی شما بعد از هر بار ریستارت برای اجرای اپلیکیشن‌ها زمان بیشتری را صرف می‌کند و سپس سرعت اجرای همان اپلیکیشن‌ها در گوشی افزایش می‌یابد. حافظه کش فقط مختص گوشی‌های اندرویدی نیست و خیلی از گجت‌ها و حتی نرم‌افزارهای دیگر هم از آن استفاده می‌کنند که مرورگرها یک نمونه از بارزترین آن‌ها هستند. به دلیل وجود حافظه کش مرورگر است که بارگذاری اطلاعات یک وبسایت در دومین بازدید شما از آن بسیار سریع‌تر از اولین مرتبه مراجعه به آن وبسایت انجام می‌شود.

برای اینکه بهتر با حافظه کش آشنا شوید ما یک مثال ساده از حافظه کش تلگرام بیان می‌کنیم که موضوع را برایتان قابل درک‌تر خواهد کرد. زمانی که شما هم اکنون (قبل از پاک کردن حافظه کش) وارد اپلیکیشن تلگرام شوید، خیلی سریع این برنامه اجرا می‌شود. در این حالت عکس پروفایل تمام مخاطبین شما نمایش داده می‌شود یا وقتی وارد یک پنجره گفتگو می‌شوید، آخرین عکسی که در آن باز کرده بودید را بدون نیاز به دانلود مجددا خواهید دید. تمام این موارد به دلیل وجود حافظه کش رخ می‌دهند. اگر حافظه کش تلگرام را حذف کنید، عکس پروفایل مخاطبین شما و تمام پست‌هایی که قبلا باز کرده بودید باید مجددا بارگذاری شوند.

اطلاعات ذخیره شده در حافظه کش شامل مواردی همچون تنظیمات اپلیکیشن، پروفایل‌های فعال در آن و سایر موارد مهم این چنینی نمی‌شوند. پس حافظه کش یا همان Cache منجر به افزایش سرعت عملکرد اپلیکیشن‌ها خواهد شد.

حذف دیتای اپلیکیشن‌ها (Clear Data) چه مفهومی دارد و تحت چه شرایطی از آن استفاده می‌شود؟

اما حذف دیتا یا Clear Data به چه معناست و اصلا دیتای اپلیکیشن‌ها شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟ اطلاعاتی که به عنوان دیتای اپلیکیشن ذخیره می‌شوند به مراتب مهم‌تر از اطلاعات ذخیره شده در حافظه کش هستند و شامل تنظیمات، پروفایل‌ها و غیره آن اپلیکیشن‌ هم خواهند شد. زمانی که شما از گزینه Clear Data برای یک اپلیکیشن استفاده کنید، تمام تنظیمات فعلی آن را ریست خواهید کرد و کل اطلاعات ذخیره شده در اپلیکیشن را حذف می‌کنید. در این حالت با اجرای اپلیکیشن حالتی رخ می‌دهد که گویا برای اولین بار است که آن برنامه را در گوشی اجرا می‌کنید. پس با حذف دیتای اپلیکیشن‌ها اصطلاحا آن اپلیکیشن به تنظیمات پیش‌فرض خود بر می‌گردد و تمام اطلاعات پیشین ذخیره شده در آن حذف خواهند شد.

تفاوت Clear Cache و Clear Data سیستم عامل اندروید در چیست؟

اگر توضیحات دو بخش فوق را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که تفاوت اصلی حذف حافظه کش و حذف دیتای اپلیکیشن‌ها در این موضوع خلاصه می‌شود که با حذف حافظه کش (Clear Cache) تنظیمات اپلیکیشن نظیر پروفایل‌های فعال در آن، شخصی‌سازی‌های کاربر و سایر موارد این چنینی از بین نمی‌روند، اما با حذف دیتای اپلیکیشن تمام این موارد ریست می‌شوند و اپلیکیشن به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کند که گویا برای اولین بار در گوشی اجرا می‌شود.

چه زمانی از حذف حافظه کش (Clear Cache) و حذف دیتای اپلیکیشن (Clear Data) استفاده می‌شود؟

اطلاعاتی که در حافظه کش گوشی ذخیره می‌شوند بخشی از حافظه داخلی دستگاه را اشغال می‌کنند. زمانی که حجم این اطلاعات زیاد شود، ممکن است کاربر با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی اطلاعات مواجه گردد. در این شرایط پاک کردن یا حذف حافظه کش اپلیکیشن‌ها (Clear Cache) یک راه حل است. بنابراین یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از گزینه Clear Cache مربوط به زمانی می‌شود که با کمبود حافظه ذخیره‌سازی مواجه شده‌اید.

اما گزینه Clear Data یا حذف دیتای اپلیکیشن در شرایطی استفاده می‌شود که بخواهید تنظیمات آن اپلیکیشن را به حالت پیش‌فرض و اولیه بار گردانید و تمام این تنظیمات را مجددا در اپلیکیشن فعال کنید.. همچنین استفاده از این گزینه در برخی شرایطی که اپلیکیشن دچار باگ و مشکل عملکردی شده باشد هم کاربرد دارد.

چگونه حافظه کش اپلیکیشن‌ها را در اندروید حذف کنیم؟

به منظور حذف یا پاک کردن حافظه کش اپلیکیشن‌ها در اندروید کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

  • به بخش Settings مراجعه کنید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • اپلیکیشن مورد نظرتان را از لیست پیدا کنید (برای پیدا کردن برخی از اپلیکیشن‌ها باید به تب All مراجعه کنید).
  • گزینه Clear Cache را لمس کنید.
  • در پنجره پاپ‌آپ نمایان شده با انجام این عمل موافقت به عمل آورید.

چگونه دیتای اپلیکیشن‌ها را در اندروید حذف کنیم؟

به منظور حذف دیتای اپلیکیشن مورد نظرتان در اندروید به شرح زیر عمل کنید:

  • به بخش Settings مراجعه کنید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • اپلیکیشن مورد نظرتان را از لیست پیدا کنید (برای پیدا کردن برخی از اپلیکیشن‌ها باید به تب All مراجعه کنید).
  • گزینه Clear Data را لمس کنید.
  • در پنجره پاپ‌آپ نمایان شده با انجام این عمل موافقت به عمل آورید.

آیا راهی برای حذف یک مرحله‌ای حافظه کش تمام اپلیکیشن‌ها وجود دارد؟

اما شاید بخواهید حافظه کش تمام اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی خود را به صورت یکجا حذف کنید! مطمئنا در این شرایط انجام مراحل فوق و حذف حافظه کش تک تک اپلیکیشن‌ها اصلا جالب نخواهد بود. خوشبختانه اندروید امکان حذف تک مرحله‌ای حافظه کش تمام اپلیکیشن‌ها را ارائه کرده است. بدین منظور کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش Settings مراجعه کنید.
  • گزینه Storage را انتخاب کنید.
  • گزینه Cached Data را لمس نمایید.
  • گزینه OK را لمس کنید.

بدین صورت حافظه کش کل اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی شما با یک حرکت حذف می‌شوند و بخش قابل توجهی از حافظه داخلی گوشی آزاد خواهد شد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله تفاوت Clear Cache و Clear Data (تفاوت حذف حافظه کش با حذف دیتا) در سیستم عامل اندروید برایتان شرح دادیم. امیدوار هستیم که از این مقاله آموزشی استفاده کرده باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی